Start de gratis dakscan

Stap 1
Stap 2
Verdienen met zonnepanelen?

Doe de gratis dakscan:

Auteur

Picture of Benny

Benny

Zonnepanelen adviseur

Hoeveel zonnepanelen voor elektrische auto?

Hoe handig is het dat je zelf kunt energie opwekken en met deze energie de auto kunt opladen. Over zelfvoorzienend gesproken! Steeds vaker is dit voor mensen dé manier om te rijden. Dus met een elektrische auto. Om deze op te kunnen laden heb je stroom en een stroompunt nodig. Hoeveel stroom je nodig hebt en met hoeveel zonnepanelen je deze energie vraag kunt compenseren behandelen we voor je in deze blog.

Hoeveel stroomverbruik heeft de elektrische auto

Ten eerste is het natuurlijk noodzakelijk om te weten hoeveel stroom de auto zelf nodig heeft. Deze vraag is op zijn beurt weer afhankelijk van het verbruik van de de auto zelf. Net zoals dit voor de andere brandstofbronnen geldt. Zo zie je bijvoorbeeld dat de Volkswagen Up! een verbruik heeft van 11,7 kwh per 100 km. Wanneer je deze vergelijkt met het verbruik van een Volvo XC40 SUV (16,7 kwh / 100 km) dan verschilt dit al 5 kwh per 100 km. Hiervoor hoeft er verder nog niks anders te zijn. Grote sportauto’s verbruiken immers meer brandstof door een groter vermogen dan de kleinere stadsautootjes. Ook zijn er nog andere factoren van invloed op het totale stroomverbruik.

Hoeveel kilometers maakt de elektrische auto

Ten tweede is het natuurlijk relevant om te weten hoeveel kilometers je gaat maken met de auto. Net zoals bij de andere brandstofbronnen verbruik je logischerwijs meer stroom als je meer rijdt. Stel dat we met de elektrische auto dagelijks de afstand naar werk van Deventer naar Apeldoorn moet afleggen, dan rijd je 20+20= 40 km per dag. Op jaarbasis komt dit neer op ongeveer 10.000 kilometer als je vijf dagen per week op en neer gaat. Werk je nou meer of minder dagen en gebruik je de auto daarnaast ook veel in de vrije tijd, dan wordt dit verbruik alweer anders en heb je dus meer/minder stroom nodig om hem op te laden. Het aantal kilometers is dus ook een grote invloed op hoeveel stroom de elektrische auto nodig heeft en dus op hoeveel zonnepanelen je hiervoor nodig zou moeten hebben.

Eigen rijgedrag elektrische auto

Ook speel je zelf als bestuurder een grote rol in de hoeveelheid stroom die de elektrische auto verbruikt. De zuinige rijders kunnen namelijk tot wel 10% brandstof besparen ten opzicht van de niet-zuinige rijders. Deze 10 procent is daarmee ook bepalend voor de extra benodigde zonnepanelen om dit verbruik te kunnen compenseren, vooral bij de mensen die veel kilometers moeten maken en een minder zuinige autorijden.

Hoeveel zonnepanelen voor een elektrische auto

Wanneer je weet welke elektrische auto je hebt, hoeveel kilometers je rijdt en wat je rijstijl is kan je gaan berekenen hoeveel zonnepanelen je nodig hebt. Hierbij is het in de eerste instantie goed om te weten dat het vermogen van een zonnepanelen installatie wordt uitgedrukt in wattpiek (wp). Dit geeft aan dat dit het maximale vermogen is dat de zonnepanelen op kunnen wekken met de ideale omstandigheden. Eigenlijk komt dit dus nooit overeen met de werkelijkheid, aangezien de weersomstandigheden niet elke dag perfect zijn en de lichtinval op de zonnepanelen per dak verschilt. Hierom krijg je te maken met een persoonlijke correctiefactor.

Ook is het belangrijk om te weten hoeveel vermogen de zonnepanelen kunnen leveren. Je zult meer zonnepanelen nodig hebben wanneer je kiest voor een variant van 300 wp ten opzichte van een variant met 400 wp.

Voorbeeld berekening hoeveel zonnepanelen

Om een voorbeeld situatie te schetsen van hoeveel zonnepanelen je nodig hebt voor elektrisch rijden gaan we de variabelen invullen aan de hand van een casus. Fred heeft namelijk een de nieuwste Citroën e-C4 gekocht en rijdt elke werkdag met een gemiddeld rijgedrag van Deventer naar Apeldoorn voor zijn werk. (40km per dag). Daarbij heeft hij familie wonen in Zwolle waar hij in de weekenden graag naartoe gaat en we tellen er nog een aantal kilometers bij op voor de extra ritjes, zodat Fred ongeveer 300 kilometer in de week rijdt. Daarmee wordt het verbruik van Fred voor de auto geschat op +/- 15.000 km per jaar.

De nieuwe Citroën e-C4 heeft een verbruik van 170wh per km. Dit leidt tot een verbruik van 2550 kwh per jaar voor Fred. Dit verbruik moet door de zonnepanelen opgewekt worden.

Fred’s dak blijkt een jaarlijkse instralingsfactor van 0.85 te hebben. Het totale op te wekken vermogen wordt dan 3000 kwh. Fred kan momenteel uit een assortiment kiezen van 3 verschillende soorten zonnepanelen: 320, 360 of 395 wp. Om te kijken welke zonnepanelen het beste aansluiten op dit verbruik kunnen we dit doen door te berekenen welke variant het beste aansluit:

  • 3000/320= 9,38 zonnepanelen (10 met een extra opwekking van +0,62)
  • 3000/360= 8,33 zonnepanelen (9 met een extra opwekking van +0,67)
  • 3000/395= 7,6 zonnepanelen (8 met een extra opwekking van +0,4)

Elk van deze panelen kan de energie voor Fred opwekken. Om het gehele verbruik van de elektrische auto met de opwekking van de zonnepanelen te kunnen compenseren is het noodzakelijk om de getallen naar boven af te ronden (aangezien je natuurlijk geen halve zonnepanelen kunt plaatsen.)

Deze hoeveelheid zonnepanelen zou Fred nodig hebben, om alleen het verbruik van zijn auto op te wekken. Mocht Fred nou ook zonnepanelen willen laten installeren om zijn huishouden van energie te kunnen voorzien, dan moet dit jaarlijkse verbruik er uiteraard bij opgeteld worden en kan het zijn dat een ander type zonnepaneel de lading weer beter dekt.

Kortom: De exacte hoeveelheid zonnepanelen voor elektrisch rijden is afhankelijk van de auto, het aantal kilometers, de rijstijl, en het vermogen van de zonnepanelen. Het antwoord hierop is dus heel erg persoonlijk en heel erg afhankelijk van de situatie. Ben je benieuwd hoeveel zonnepanelen jij in totaal nodig hebt voor jouw huis en voor jouw verbruikt? Lees dan ook: Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig? Liever direct persoonlijk advies? Doe dan de dakscan en laat één van onze adviseurs met jou mee kijken naar de mogelijkheden.

hoeveel zonnepanelen elektrisch rijden